Don’t cry, just run

Zombie
Rennen, je houdt ervan of je haat het. Je vind het heel normaal om op je 25e nog steeds belletje te trekken en moet steeds wegrennen. Of je bent nog niet begonnen en denkt er aan te gaan starten. In dit artikel mijn visie en tips en waarom rennen mijn leven heeft veranderd.

Rennen is op regelmatige momenten afzien. Het is jij tegen jezelf. Je hartslag zit in je keel, het zweet komt uit poriën waar je het bestaan niet vanaf wist, je voeten doen zeer, je benen branden en je hoofd zegt alleen maar: stoppen met deze waanzin. En dan ren je toch door. En achteraf ben je blij dat je het gedaan hebt. Juist dat mentale aspect heb ik altijd een van de meest interessante elementen van rennen gevonden en dit kan me nog steeds intrigeren.
Dat afzien neemt wel af door regelmatige trainen overigens maar toch: hardlopen is een sport die extra doorzettingsvermogen vraagt. Naarmate je het vaker doet, wordt het leuker. Ja echt. Binnen CrossFit bijvoorbeeld hebben een hoop mensen er een hekel aan. Tegen mij wordt bij WOD’s met rennen altijd gezegd: “Echt een WOD voor jou.” Ja gerust, maar dit kan het ook voor jou zijn. Toen ik begon woog ik rond de 90 kg, schuurde mijn bovenbenen tegen elkaar aan en wezen mensen mij ook na op straat. Het is net zoals de horizontale tango: naarmate je het vaker doet gaat het beter en wordt het leuker.

Mijn loopbaan
Zelf was ik vroeger geen hardloper. Ik kon op mijn middelbare school aardig lopen, bij testen scoorde ik altijd goed. Echt leuk vond ik echter nooit. Later ging ik flink aan de slag in de gym en veel eten waardoor ik zwaar werd (ik ging van 65 kg naar ruim 90 kg) waardoor ik niet meer het lichaam voor een loper had. Ik dacht dan ook dat ik niet goed zou kunnen lopen, dat ik er niet voor gebouwd was. Wellicht denk jij dit ook van jezelf.
In 2012 werd de eerste Urban Athlon georganiseerd. Ik kwam hierdoor voor het eerst in aanraking met hindernis loopwedstrijden. De combi van lopen en kracht leek me een interessante dus ik besloot me in te schrijven en had een half jaar de tijd om me klaar te stomen. Ik had hierdoor een stok achter de deur en moest wekelijks gaan trainen om zover te komen. De rest is geschiedenis, ik loop momenteel nog steeds wekelijks.

Bots-2 2

Facts
Aan hardlopen worden vaak allerlei risico’s gekoppeld. Onterecht wat mij betreft. Blessures komen natuurlijk voor (zoals in elke sport behalve koekhappen misschien) maar ik denk dat niet lopen slechter voor je is dan wel lopen.
Even wat feiten op een rij: hardlopen is zeer gezond. Uit recent onderzoek van de Iowa State University blijkt dat hardlopers gemiddeld 3 jaar langer leven. Bij het onderzoek waren meer dan 55.000 volwassenen tussen de 18 en 100 jaar betrokken dus dat is een goede onderzoeksgroep lijkt me. Je hoeft daar overigens geen grote afstanden, snel of vaak voor te rennen.
Ook uit eerder onderzoek bleek hardlopen allerlei gezondheidsvoordelen te hebben. Geen reden dus meer om daar aan te twijfelen. Daarnaast: we zijn gemaakt om te lopen. De mens is in de evolutie succesvol door een aantal factoren. Die factoren zijn niet absolute kracht of snelheid maar wel vermogen tot samenwerken en ons uithoudingsvermogen. We waren in staat om lange afstanden af te leggen door te lopen en te rennen waarmee we succesvol in de jacht waren.

But why FIT-MAN, why?
Hét voordeel van lopen is dat het misschien wel de meest laagdrempelige sport ter wereld is (letterlijk ook). Feitelijk heb je maar twee zaken nodig: het hierboven beschreven doorzettingsvermogen en een paar voeten (met een paar fijne schoenen eraan maar dit hoeft niet eens per se). Lopen kost op je uitrusting na helemaal niets, je kan het overal doen en in elke weersomstandigheid. Net zoals die horizontale tango dus.

Zo heb ik mijn woonomgeving op een heel andere manier leren kennen. Vaak ben je doelgericht op weg en kom je in bepaalde delen van je omgeving geheel niet terecht. Met lopen kan ik heerlijk verdwalen en gewoon willekeurige plekken ontdekken waar ik eerder het bestaan niet van wist. Dit geldt ook op vakantie: een stad rennend verkennen voelt alsof je er even niet als toerist maar als medebewoner aanwezig bent en zie je de stad van een heel andere kant. En dan het weer: Nederland is perfect wat mij betreft. Elk seizoen heeft z’n eigen prachtige eigenschappen zodat je hier met volle zon, in zuurstof-volle regen, door bladerbossen en besneeuwde winterlandschappen kunt rennen. Op elke omstandigheid is te kleden, in een andere post daarover meer.

Last but not least: lopen helpt je om slanker te worden. Rennen is beter dan stampen toch? Lopen (gecombineerd met krachttraining) is een zeer effectieve manier om je lichaam te vormen tot die adonis/amazone die je zo graag wilt zijn. Ik denk daarbij dan niet aan marathon lopers: die zijn niet echt atletisch te noemen wat mij betreft.
Mij heeft hardlopen gecombineerd met betere voeding in ieder geval ruim 10 kg gewichtsverlies opgeleverd: de moeite dus!

Hoe te beginnen (en vol te houden)
Goed, voor zover de theorie. Het gaat er namelijk nu om jou: hoe ga jij starten met lopen en hoe hou je het vol? Ik merk in mijn omgeving namelijk dat veel mensen er een hekel aan hebben. Dat is natuurlijk een reden om het dan maar niet te doen maar bij bijvoorbeeld CrossFit ontkom je er niet aan. The king himself Rich Froning (The fittest man alive) heeft er bijvoorbeeld een absolute hekel aan. Binnen CrossFit is rennen echter opgenomen omdat het een van de beste manieren is om aan je cardiovasculaire fitheid te werken (naast roeien en touwtje springen).

Maar hoe te beginnen? Wat helpt is om een (realistisch) doel te stellen. Met realistisch bedoel ik in dit geval een afstand die binnen je bereik ligt en waar nog naar toe te trainen is. Een marathon des sables over 2 maanden is dat wellicht niet. As je nog nooit gelopen hebt is dat bijvoorbeeld een 10 km over 6 maanden. Zoals hierboven beschreven ben ik begonnen met lopen omdat ik me ingeschreven had voor een wedstrijd. Ik had dus een stok achter de deur. Naast dat het lopen van wedstrijden erg leuk is, helpt zo’n deadline om aan de slag te gaan en te blijven. De hardloopkalender in Nederland is zeer goed gevuld en zeer divers. Van grote stedelijke runs tot colour-runs en trails. Kijk hier bijvoorbeeld maar eens. Ik ben zelf geen grote fan van massale wedstrijden waar je minder ruimte hebt om lekker te lopen en waar vaak een hoog inschrijfgeld gevraagd wordt maar ieder z’n ding natuurlijk. Zelf heb ik recent de Urban Hero gelopen en loop ik volgende maand de Zevenheuvelenloop.

Naast het plannen van een run is het hebben van een of meerdere loopmaatjes (van gelijk niveau) erg aan te raden. Om alleen te blijven lopen is meer discipline nodig en daarnaast is samen lopen gewoon leuk. Zo zijn er collega’s van mij die eenmaal per week met elkaar lopen na werk en bestaan er hardloop groepen waar je je bij aan kunt sluiten. Zelf loop ik wekelijks met twee vrienden en dit is iedere keer weer dolle pret. Zeker om die afgepeigerde koppies te zien als ik weer wat leuks heb bedacht om naast het lopen te doen. Vind je mensen eng dan zijn er handige apps waarmee je kunt trainen en die je motiveren om door te gaan. Zo is Hardlopen met Evy erg populair en voor de thrillseekers onder ons: Zombies, Run! Aan te raden om ‘s nachts alleen in een donker bos op te zetten. Wedden dat je rent? Dit is tevens een goede voorbereiding voor als de Zombie Apocalyps uitbreekt.
Ten slotte helpt goede muziek ook altijd. Ik luister altijd naar wat men in de volksmond “takkeherrie” pleegt te noemen, zolang je er maar lekker op loopt.

Er zijn dus feitelijk weinig barrières om jou tegen te houden om een paar schoenen aan te doen en erop uit te trekken. Ik hoop dat ik je met deze post wat extra motivatie heb gebracht en anders helpt dit briljante filmpje wellicht wel. Rise & shine!