I am coco-nuts

Coco

Het is harig van buiten, nat van binnen, het begint met een ‘k’ en eindigt met een ‘t’… Juist: een kokosnoot
! De meeste mensen denken bij kokos aan Bounty repen, tropische oorden en wellicht de angst om zo’n bruine jetser een keer op het hoofd te krijgen. Maar kokos is nog veel meer dan dat. Ik ontdekte dat CrossFitters/hardlopers/sporters/mensen veel baat hebben bij de gezonde voordelen van kokosproducten. Wat zeg ik: de aanheid van kokos is vrij hoog. In dit artikel vertel ik je alles over kokoswater en kokosolie, onderzoek ik de voedingswaarden, wat de valse claims zijn en leg ik uit waarom jij deze producten vanaf nu altijd in huis zou moeten hebben. 

Toverdrank
Toen ik startte met CrossFit ontdekte ik kokoswater doordat ik verschillende mensen met hippe flesjes en pakjes met dit goedje zag rondlopen. Was dit de toverdrank waardoor iedereen zoveel sterker was dan ik? Dit bleek niet helemaal het geval helaas maar kokoswater heeft wel veel goede eigenschappen.
Als sporter is het allerbelangrijkste dat je genoeg vocht binnen krijgt als je traint. Bij grote inspanning (en dat is bij CrossFit gegarandeerd)  verlies je namelijk al snel 1 tot 2 liter vocht, vul je dit niet (tijdig) aan dan loop je een grotere kans op blessures, spierkrampen, duizeligheid en andere gezondheidsklachten. Nu is water ook maar gewoon water en soms wil je wat anders drinken dan gemeentepils.
Een veel gebruikte afwisseling/aanvulling onder sporters zijn sportdranken. Een voordeel van sportdranken is dat ze snel door het lichaam worden opgenomen en het lichaam een ‘pep’ geven, maar vooral veelal onnatuurlijke stoffen bevatten die ronduit slecht zijn voor je lijf: met name voor de maag, darmen en tanden. En jouw lichaam is jouw tempel niet?
Alleen al daarom is het drinken van kokoswater véél beter dan sportdrank. Kokoswater vult snel en effectief de vochtbalans aan, is 100% natuurlijk, bevat vele malen minder calorieën dan sportdrank en bevat bovendien veel meer magnesium en kalium en dit is erg belangrijk voor sporters. Een tekort aan kalium kan leiden tot spierkramp, zwakte en moeheid. Juist door de bewezen effectiviteit tegen spierkramp wordt kokoswater dan ook veel gedronken door topsporters, atleten en andere fysiek actieve beroepsgroepen.

Coco

King Coco
Naast de grote hoeveelheden mineralen zit kokoswater vol met anti-oxidanten, vezels (waardoor je sneller een vol gevoel krijgt), werkt het effectief tegen misselijkheid, is het een goede bron van vitamine B en is het een gezonde aanvulling op een vocht- en mineralentekort bij ziekten zoals diarree. In tropische landen wordt het ook gebruikt bij de behandeling van verschillende soorten ontstekingen, waaronder blaasontsteking. Door de aanwezigheid van een grote hoeveelheid enzymen (belangrijk voor de stofwisseling) geeft kokoswater vele andere dranken het nakijken. Kokoswater is net zo vochtinbrengend als water, maar dan dus met een gezonde bonus waar je dingen als “U” en “Dank u wel Koning Kokos” van gaat zeggen.
Door de kokos-hype is kokoswater inmiddels bij zo’n beetje alle supermarkten te koop. Hulde! Nadeel van deze verkrijgbaarheid is wel dat sommige merken claimen kokoswater te verkopen, terwijl er uiteindelijk maar een klein percentage hiervan in een pak zit, en grotendeels bestaat uit appelsap of druivensap. Check de verpakking dus goed, want om 4 euro voor een veredeld pak appelsap te betalen is natuurlijk redelijk cray cray. Qua smaak van kokoswater zijn de meningen verdeeld en ik kan niet garanderen dat je kokoswater lekker zult vinden, want de smaak kan wennen zijn. Het smaakt over het algemeen licht zoet, maar absoluut niet Bounty-achtig. Die associatie moet je dus loslaten. Mijn ervaring is, hoe verser het sap, hoe beter, en dan is het echt héérlijk en verfrissend. Mocht puur kokoswater niet helemaal je cup of coco zijn dan zul je het misschien wel lekker vinden gemengd met ananassap. Zie hier mijn aanraders:

Kokos 2 (1)

Vloeren-vet
Er bestaan allerlei kunstig in elkaar gefabriceerde bakproducten als margarine, frituurvet en gele vloeibare bakproducten. Alles wat in een fabriek gemaakt wordt is wat mij betreft niet om te eten. Goede bak-producten zijn bijvoorbeeld olijfolie, (biologische) roomboter en kokosolie hoort daar ook absoluut bij. Kokosolie krijgen we in Nederland (gezien het klimaat) in gestolde variant, maar zodra het wordt verwarmd wordt het vloeibaar. Het is te gebruiken in smoothies, i.p.v. boter op brood, om te bakken, frituren, te braden, je houten vloer in te vetten en nog veel meer. De ingrediënten blijven stabiel bij het koken, ook bij hoge temperaturen, waardoor je alle gezonde voordelen binnenkrijgt. Bovendien wordt de olie door deze stabiliteit niet ‘ranzig’ en kun je het lang bewaren. Kokosolie bevat geen transvetten, is rijk aan anti-oxidanten, ondersteunt het immuunsysteem, is bewezen effectief voor de werking van de hersenen (o.a. goed tegen en bij Alzheimer) en reduceert buikvet. Huya, laat dat 6-pak maar tevoorschijn komen.
Jarenlang werd gedacht dat kokosolie ongezond was door de grote hoeveelheid verzadigde vetten die erin zitten. Uit onderzoek is echter gebleken dat de verzadigde vetten uit kokosolie juist gezond zijn, deze bevatten namelijk vetzuren met middellange ketens, ook wel MCT’s genoemd. Deze MCT’s maken kokosolie juist zo bijzonder en gunstig voor sporters in vergelijking met andere olie-soorten. Door de MCT’s heeft het lijf een extra energiebron als de glycogeen (de energiebron van je spieren) is verbruikt. Zodoende gaat het lichaam niet over naar de inefficiënte verbranding van o.a. spierweefsel en is er minder kans op blessures, spierpijn en spierschade. Ook zorgen de MCT’s ervoor dat een grotere spieropbouw mogelijk is, de spieren minder snel verzuren (bye bye kramp) en MCT’s zorgen voor een algeheel beter uithoudingsvermogen van het lijf. MCT’s worden gemakkelijk door de darmen opgenomen (fijn dus voor mensen die normaliter darmklachten krijgen bij het eten van vetten) en ze zorgen dat vitaminen, eiwitten en andere voedingsstoffen ook beter door het lijf worden verwerkt.
Je kunt kokos overigens ook eten in andere vormen dan Kokosbrood. Bij Albert Heijn verkopen ze bijvoorbeeld stukjes kokosnoot, die je over je havermout kunt strooien. Ook eet ik vaak chocola met kokos (nee, geen Bounty): hêlak.

Kokos (1)

Valse claims?
Kokoswater wordt door marketeers gepresenteerd als een effectief anti-aging middel. Er is echter geen wetenschappelijk onderzoek gedaan die deze claim bevestigd. Het enige wat ik wel kan bedenken is dat als je vochthuishouding op peil is, je huid er daardoor ook beter uitziet. Ook de uitspraak dat kokoswater kanker helpt te voorkomen, is natuurlijk fantastisch, maar vindt geen wetenschappelijke grondslag. Zo zijn er nog wat claims, maar dat is standaard bij elk “hip” product. Als je daarnaast gezond eet en drinkt, heb je als ‘normaal’ mens de gezonde voordelen van kokoswater niet perse nodig, zoals bij elk voedingssupplement. Maar dát het drinken ervan goed voor je is en dan vooral voor sporters vele voordelen heeft staat als een paal boven kokoswater.
Ik zie het als een lekkere en gezonde aanvulling op mijn voeding. Bij kokosolie kon ik geen grote, vreemde claims vinden, maar vooral een waslijst aan voordelen en bewezen resultaten van de werkzaamheid voor sporters en de rest van de mensheid. Gezien het feit dat dit product zo multi-inzetbaar is, is denk ik een goede reden om over te stappen naar het gebruik van kokosolie in de keuken, badkamer, slaapkamer. Want als je een vrouw bent of het gewoon leuk vind als man om je in het weekend op te maken kun je kokosolie bijvoorbeeld ook gebruiken om je make-up er af te halen en in de slaapkamer kun je elkaar lekker helemaal volsmeren en de spieren los masseren.

Tenslotte: bij het kiezen van kokosolie is het erg belangrijk dat je gaat voor een extra virgine, biologische, niet-geurloos gemaakte variant, omdat je anders onnodige, schadelijk stoffen binnen kunt krijgen en niet alle voordelen hebt  die het product absoluut heeft.

Nuttig jij al kokoswater en/ of kokosolie? Wat vind je ervan? Ik ben benieuwd!