I love my pancakes

Pannenkoeken

Hou jij ook zo van pannenkoeken? Ik vind ze echt helâk. Daarnaast kun je ze erg voedzaam maken zodat het een ideale manier is om je dag te starten of om tussendoor te eten. Of om te weightgainen als je ambities hebt om in een paars glimmende slip op een podium je double-bicep pose te doen. Benieuwd hoe ik ze bak? Lees hier het geheime FIT-MAN recept voor mega-appel pannenkoeken. 

Pannenkoeken zijn wat mij betreft een van de beste uitvindingen op aarde. Ik eet ze dan ook graag regelmatig (lees: bijna elk weekend). Ook bak ik er altijd een paar als ik op reis ga om onderweg te eten. Ik heb het originele recept wat getuned om ze voedzamer te maken, een normale pannenkoek is natuurlijk niet een bron van vezels en vitaminen. Na het eten hiervan kun je een aantal uren voorruit en katten zijn er ook gek op (zie foto onderaan).

Wat heb je nodig voor twee mega-appel pannenkoeken:
  • 3 eieren
  • 50 gram tarwe/speltmeel & 50 gram boekweitmeel of 100 gram pannenkoekenmix
  • 50 gram havermout
  • 3/4 kop melk
  • Roomboter of kokosolie
  • Handje rozijnen
  • Een banaan
  • Een appel
  • Kaneel
  • Rood fruit

Ik gebruik vaak biologische spelt pannenkoekenmeel, je kunt ook (meergranen) pannenkoekenmix van tarwe gebruiken. Koopmans heeft toevallig net volkoren mix geïntroduceerd, ook prima natuurlijk. Verder gebruik ik meestal geen koemelk maar rijstmelk. De appel kun je ook door een peer vervangen en ik gooi vaak ook nog kokos door het beslag. Ten slotte: als je biologische producten kunt gebruiken is dat natuurlijk toppie-knaller.

Pannenkoeken 1 (1)
Pannenkoeken 2 (1)
Pannenkoeken 3 (1)
stappenplan naar perfecte pannenkoeken
  1. Wel de rozijnen in lauw water
  2. Meng het meel met de havermout, melk en eieren
  3. Snij en prak de banaan en voeg dit toe aan het mengsel
  4. Meng het mengsel met een garde tot een glad beslag met zo min mogelijk klontjes
  5. Snij de appel in vieren, verwijder het klokkuis en snij in dunne plakjes
  6. Voeg naar smaak kaneel toe aan het mengsel en giet het water van rozijnen af
  7. Smelt kokosolie en/of boter in een koekenpan tot het vloeibaar is en zet het vuur laag
  8. Giet de helft van het mengsel in de pan en verdeel over het gehele oppervlak appelpartjes
  9. Voeg nu rozijnen toe over het gehele oppervlak en strooi nog wat kaneel over de pannenkoek
  10. Laat de pannenkoek rustig bakken op laag vuur. Omdat het mengsel veel dikker is duurt dit langer dan bij traditionele pannenkoeken
  11. Als de bovenkant van de pannenkoek begint te stollen en de onderkant goudbruin is flip je de pannenkoek om en laat je de pannenkoek ook goudbruin worden aan de andere kant
  12. Leg de eerste pannenkoek op een bord en bak de tweede in de pan. Je kunt de eerste natuurlijk alvast opeten als je trek hebt of nog even bewaren
  13. Garneer de pannenkoeken met topping naar smaak. Ik gooi er graag bosbessen, frambozen, aardbeien, bramen of granaatappel op. Je kunt er ook bijvoorbeeld noten overheen strooien. En als je het echt badass wilt maken garneer je nog met stroop.
Pannenkoeken 6 (1)
Pannenkoeken 5 (1)
Pannenkoeken 4 (1)

Eet smakelijk!