Dit is waarom jij de CrossFit Open moet gaan doen

CrossFit Open CFA

De grootste fitheidstest van het jaar komt alweer in het vizier: de CrossFit Open is vanaf 22 februari in een box bij jou in de buurt uit te voeren. Hét moment om te zien of je al net zo fit bent als Ben Smith of Katrin Tanja Davidsdottir, maar vooral ook om een aantal weekenden heerlijk je ballen eraf te zweten. In deze post blik ik vooruit en geef ik je de redenen waarom jij je moet inschrijven.

Knallen met je ballen

Een van de redenen waarom je bij CrossFit zo fit wordt, is dat trainingen bijna altijd intensief zijn door veel volume in reps en/of gewicht. Ik doe dit soort trainingen zo’n vijf keer per week en ben de afgelopen jaren op alle vlakken behoorlijk vooruit gegaan (gelukkig). Er zijn echter voor mij een aantal vaste momenten in het jaar waarop ik nog wat harder dan hard in mijn box tekeerga en de CrossFit Open is er daar een van.
De CrossFit Open is de eerste kwalificatieronde voor het wereldkampioen CrossFit, de CrossFit Games. Het is de eerste barrière die alle atleten (en dus ook de toppers) moeten slechten om door te kunnen naar hun regionale kampioenschap, de CrossFit Regionals. De Meridian Regionals (voor Europa en Afrika) worden van 1 t/m 3 juni gehouden in Madrid. Als je de kans hebt om de Regionals te bezoeken kan ik je dat van harte aanraden.
Om je een beeld te geven hoe groot de Open is: in 2011 deden wereldwijd 26.000 mensen mee, in 2015 waren het er er ruim 270.000. Een vertienvoudiging in vier jaar tijd dus, wat de explosieve groei van CrossFit laat zien. Des te knapper dat veel top-atleten van het eerste uur nog steeds bovenaan strijden voor de titel. Door deze groei is de media-aanpak van de Open ook afgelopen jaar sterk veranderd, waarbij top-atleten in wedstrijd-vorm met publiek erbij hun kwalificaties deden. In onderstaande mini-docu komt dit in beeld:

Jij gaat hard

De kans dat je op de Games of Regionals terecht komt is erg klein, zeker gezien er dit jaar weer meer mensen de Open zullen doen. De afgelopen jaren deden er wel een aantal Nederlanders mee dus helemaal onmogelijk is het niet. Dit was tot vorig jaar alleen bij de Masters het geval, in 2015 wist voor het eerst een Nederlands team zich te plaatsen (met de toepasselijke naam “The Dutch”). Een van hun atleten, Sanne Rooijmans, heeft ook de Regionals gehaald als individueel atleet (check deze prachtige documentaire over haar voorbereiding hiervoor) en in 2017 stond Belinda Bekker op de Regionals namens ons kikkerland. Toch is het meer dan de moeite waard om zelf de Open te doen in jouw box. Ik heb voor de gelegenheid een aantal atleten gevraagd om dit toe te lichten:

Mocht Dan Bailey of Sam Briggs je toch nog niet overtuigd hebben, dan heb je geluk dat je dit stuk leest. Ik geef je nog wat authentieke, oud-Hollandsche FIT-MAN motivatie-tips waarom jij je in moet schrijven:

1. Je gaat hard

Trainen met je buddy’s is tof, rammen met je buddy’s terwijl publiek je aanmoedigt is nog beter. Ik zie de Open altijd als trainingen, waarbij ik wel de adrenaline en het gevoel van een wedstrijd ervaar. Hierdoor ga ik altijd harder dan in een reguliere workout, wat zowel een lichamelijke als mentale boost geeft. En dat is dus zowel voor gevorderden als beginners. Ben je dus net begonnen met CrossFit, schrijf je dan ook zeker in.

2. Je hebt lol

De Open wordt in veel boxen als een wedstrijd georganiseerd. Sta je in een training met een man of veertien in je box, nu ben je met misschien wel het dubbele aantal. Hoe meer fitte zielen, hoe meer vreugde nietwaar?

3. Je vergelijkt

Doordat iedereen vijf opeenvolgende weken dezelfde workout uitvoert, heb je een perfecte gelegenheid om te benchmarken. Je kunt jezelf met de toppers vergelijken (nee, niet Gordon en consorten), met alle Nederlandse atleten en met je homies uit de box. Nog belangrijker is dat je je eigen progressie kunt meten. De Open wordt zo geprogrammeerd dat alle aspecten van fitheid getest worden. Hierdoor komen alle soorten bewegingen voorbij: van basics als double-unders en deadlifts, tot meer geavanceerde bewegingen als muscle-ups en snatches. Je kunt dus voor jezelf gaat meten op welke zaken je vooruit bent gegaan en waar nog verbetering valt te behalen. In mijn geval is dat bijvoorbeeld de 100kg snatch die nog steeds net niet lukt bijvoorbeeld.

Gewoon doen

Een enigszins bekend sportmerk bezigt de slogan “Just do it” en ook Starsky&Hutch motiveren je nog even. Gewoon doen dus, het kost je nog geen twee tientjes. Inschrijven kan vanaf nu op deze pagina en je kunt alvast de volgende weekenden reserveren in je agenda:

18.1: 22-25 februari
18.2: 1-4 maart
18.3: 8-11 maart
18.4: 15-18 maart
18.5: 22-25 maart

Op de donderdag voorafgaand aan de weekenden worden de workouts bekend gemaakt, waarna je tot en met maandag hebt om je scores te uploaded. Zelf zal ik in 2018 ook op een interessante manier de Games in beeld gaan brengen. Dit zal op mijn kanalen voorbij gaan komen.
Expect the unexpected zou ik zeggen, let the Games begin!

Meer lezen?

> In 2015 motiveerde ik mijn lezers ook voor de Open, lees het hier.
> Ik deed in 2015 de 15.2 en overleefde ternauwernood de 15.5, zie de links.
> in 2015 was ik in Kopenhagen om te werken op de Regionals, lees dat hier.

Lekker social doen en FIT-MAN volgen? Dit kan op:
Voor elke deel-actie doe ik een reversed-grip bar muscle-up, klik op een van de knoppen: